Voedselallergie kent een stijgend voorkomen. Er zijn allergische reacties op meer dan 170 verschillende voedingsmiddelen bekend Meer dan 90% van de betrokken allergenen zijn melk, ei, pinda, noten, soja, tarwe, vis en schaaldieren.
De reactie van een voedselallergie kan heel wisselend zijn, van een milde tot een levensbedreigende klacht. De reactie treedt telkens op binnen enkele minuten tot enkele uren na de inname. Reacties kunnen onvoorspelbaar zijn en wisselend van tijdstip tot tijdstip, maar ook van voedselallergie tot voedselallergie en van persoon tot persoon.
Wetenschappers hebben een positieve link gevonden tussen landelijk en stedelijk wonen, met name een verhoogde incidentie bij kinderen die in een drukke stad wonen. Dezelfde onderzoekers concludeerden echter ook dat ras en genetica een rol spelen. Afro-Amerikanen en Aziatische kinderen hebben een verhoogde kans op ontstaan van een voedselallergie maar worden minder snel gediagnosticeerd.


Men weet nog niet exact waarom het ene individu een voedselallergie ontwikkelt en het andere niet. Er zijn al verschillende hypothesen verschenen, de belangrijkste is deze van Strachan (1989), namelijk de hygiënehypothese. Maar ook milieuvervuiling, verandering in eetgewoonten, factoren tijdens zwangerschap en sedentariteit (niet fysiek actief zijn) worden aanzien als mogelijke bijdragers.


Recent komt ook het microbioom naar voren als mogelijke beïnvloeder naar ontwikkeling van voedselallergie. Het microbioom (bacteriën in onze dikke darm) is gelinkt aan de hygiënehypothese. Er is ook de hypothese dat het huidige Westerse dieet of zelfs de huidige levensstijl (geraffineerde granen, sauzen, snacks, vetrijke voeding, veel suikers …) mogelijks door beïnvloeding van het microbioom een niet te verwaarlozen rol speelt. Het eetpatroon in z’n totaliteit (met aandacht voor volkoren granen, groenten en fruit), dat alle nodige voedingsstoffen voorziet, is belangrijk voor een gezond microbioom.


Mogelijkheden tot preventie?
Smeren
Droge huid: Voor een optimale huidbarrière van jongs af aan is het belangrijk zo weinig mogelijk zeep en verzorgingsproducten met een uitdrogend effect te gebruiken maar te kiezen voor hypo-allergene verzorgingsproducten. Deze verzorgingsproducten zijn te verkrijgen bij de apotheek of in de betere supermarkten/natuurvoedingswinkels.
Zwangerschap en babyvoeding
Vroeger werd aanbevolen om bij hoogrisico families tijdens de zwangerschap en in de eerste 3 levensjaren mogelijke allergenen te bannen. Dit wordt nu in de huidige richtlijnen weerlegd.
Zwangere vrouwen hebben allen (ook bij hoogrisico) een evenwichtige gezonde voeding nodig zonder beperkingen. Borstvoeding heeft heel wat voordelen voor de baby. Er wordt aanbevolen de eerste zes maanden uitsluitend borstvoeding te geven. Het kan wel belangrijk zijn bij enkel borstvoeding, indien de baby een voedselallergie heeft, de voeding van de moeder aan te passen. De diëtist heeft hier een belangrijk taak om borstvoeding verder aan te moedigen, te zorgen voor een goede voeding voor moeder en een veilige voeding voor de baby.
Het is tevens niet nodig preventief voedingsmiddelen te weren. Zodra de baby vaste voeding krijgt, kunnen alle voedingsmiddelen op het tijdstip dat dit wordt aanbevolen voor alle baby’s ingevoerd worden, ook voor deze met een hoogrisico.


Pre- en probiotica
Op dit moment zijn er nog te weinig bewijzen dat pre- of probiotica een preventief effect hebben op het ontstaan van voedselallergie. Wel is er meer en meer bewijs dat korteketenvetzuren (SCFA) een belangrijke bijdrage hebben voor het darmmicrobioom. Deze korteketenvetzuren zijn belangrijk voor de darmbacteriën. Een vezelrijke voeding (ongeraffineerde granen, groenten en fruit) zijn hiervoor enorm belangrijk. Een gezonde voeding levert een positieve bijdrage voor ons darmmicrobioom en dit is zowel pre- als postnataal (tijdens zwangerschap; tijdens borstvoeding) en natuurlijk voor de baby belangrijk.

Heb je vragen over allergieën of intoleranties? Gelukkig hebben we de AllergieDiëtisten die zich hierin hebben gespecialiseerd. Je vindt er vast eentje in je buurt: www.allergiedietisten.com Op deze website vind je ook een massa aan informatie.